Petua 4: Sabar Menunggu Hasil

Hari ni saya membawa kenderaan Audi TT sport ke Alor Setar. Ada program motivasi di sini selama 2 hari iaitu 23 – 24 Mac 2007 (Jumaat dan Sabtu). Memandu sorang2 sebegini ada ketikanya memang enjoy cuma hujan agak lebat disesetengah kawasan. Apabila memandu kereta sport sebegini memang tidak terasa letih walaupun perjalanan mengambil masa berjam-jam.

Sambil memandu terfikir saya betapa dulunya saya begitu impikan kereta Audi TT ni. Masa tu rasanya amat mustahil untuk saya memilikinya ialah apa sangat pendapatan seseorang yang sekadar ada Ph.D ni, orang panggil ‘Permanent Head Damage’. I really hate them when they called me like that. But I can’t deny it… if we look around us then we realise that how many Ph.D holder like me that really successful in term of materials. Not many I guess… but please don’t misundertood me because money is not everything. Ada diantara Doktor Falsafah ni yang begitu ‘passion’ dengan kerja, penyelidikan dan penemuan mereka. Pada mereka ia satu kepuasan meskipun sekadar memandu kereta nasional ke universiti.

Lihat, lain orang lain matlamat dan lain cara mereka menilai hidup ini. There is no right or wrong because the most important thing in this life is happiness. Bercakap tentang kereta Audi TT ni, saya memang letakkan azam satu hari saya mesti memiliki dan memandunya. Gambaran itu begitu menghantui fikiran hingga membuatkan saya sanggup berusaha gigih membina empayar perniagaan dalam industri latihan bersama MAP Training & Consultancy Sdn. Bhd. Pejam celik.. pejam celik… dah hampir 12 tahun rupanya saya berniaga! Dan saya memiliki Audi TT itu sejak 2 tahun yang lepas. Maknanya saya hanya mampu memandu kereta idaman saya setelah hampir 10 tahun berniaga! Betullah kita perlu sabar untuk melihat hasil dari setiap usaha kita. Mungkin bagi sesetengah orang mereka mampu menukar impian kepada kenyataan hanya dalam masa beberapa tahun sahaja. Tak apalah itu rezeki mereka dan itu cara mereka. Saya tidak kisah walaupun lambat sebab saya perlu seimbangkan antara kehendak dunia dengan keharmonian keluarga, agama, anak-anak, kesihatan, tanggungjawab sosial dan sebagainya. Tak guna pun kalau cepat sangat merealisasikan sesuatu impian sekiranya aspek lain dalam hidup ni tergadai. Yang penting… sabar.. sabar.. sabar.. sabarrr.. sabarrrrr (kata kumpulan Ahli Fikir).

Hingga jumpa lagi.. wasalam.

Published in: on March 22, 2007 at 10:26 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://mindapositif.wordpress.com/2007/03/22/petua-4-sabar-menunggu-hasil/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

