Orang Lain Dah Lama Tahu

Ini saya nak ceritakan satu kisah.  Baru2 ni 17 Mei 2007 saya telah menjalankan kursus motivasi kepada 31 pelajar2 IPT yang ditaja oleh TAPAK – ANGKASA.  Daripada 32 pelajar itu 30 orang pelajar melayu dan seorang pelajar cina.  20 pelajar perempuan dan hanya 12 shj lelaki.  Mereka terdiri daripada pelajar tahun 1 hingga tahun akhir dari pelbagai jurusan dan berbeza universiti.  Motivasi ini dijalankan di Lembah Pongsun, Hulu Langat, Selangor.

Apa yang menariknya ialah, dalam satu sesi tentang menghasilkan Nota Padat saya telah berikan pelajar2 ini sehelai teks dan meminta mereka membuat nota ringkas.  Setelah 5 minit, saya semak nota ringkas masing2 dan hanya nota pelajar cina seorang shj yang lain dari yang lain.  Saya katakan pada pelajar Cina itu, “ini ke kamu cara kamu buat nota?  Nota kamu ni saya tak faham tau..”.  Berderai bunyi gelak ketawa daripada pelajar2 melayu.  Muka pelajar Cina tu terpinga-pinga.  Sebelum dia sempat berkata apa2 saya sambung kata2 saya, “Kenapa kamu semua ketawa?  Biar saya beritahu kamu sebenarnya inilah cara buat nota yang betul dan inilah yang saya nak ajar kamu sebentar lagi.  Dalam menghasilkan nota, orang lain faham atau tidak itu tidak penting yang penting kita FAHAM!  Sebab ini nota kita.. ini nota peribadi kita!  Terdiam semuanya.

Saya tanya pelajar Cina tu dari mana dia belajar cara buat nota sebegitu, dia kata guru tuisyennya masa sekolah dulu yang ajarkan.  Lalu saya kata, “Sebab itulah kamu cemerlang dan pointer kamu 3.98 sebab cara belajar kamu betul, nota kamu betul dan kamu belajar secara OUTPUT!”.

Selepas itu baru saya teruskan dengan slaid2 powerpoint yang telah saya sediakan tentang penghasilan Nota Padat dan semuanya terasa kenapa selama ini mereka tidak tahu.

Begitulah berkesannya kursus yang saya jalankan dan saya pelik kenapa pelajar Melayu yang saya ajarkan RAHSIA ini tidak mahu memanfaatkannya dan berpuashati dengan mendapat keputusan yang markahnya hanya cukup makan.  Sad

Bangsa lain dah lama tahu tentang ilmu dan rahsia kecemerlangan tetapi kita baru sahaja mahu menerokainya.

Published in: on May 20, 2007 at 5:51 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://mindapositif.wordpress.com/2007/05/20/orang-lain-dah-lama-tahu/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

